Byta däck själv på din enduro


Att köra enduro är något av det absolut roligaste som finns. Att få köra bland stenar och stubbar är en frihetskänsla som är svår att slå på två hjul. Dock är det ju så att just stenarna gör att dina däck slits mer än om du hade kört på bara grus eller jord och man måste nästan lära sig att byta däck själv eftersom det blir dyrt att lämna in dem varje gång. Själv brukar jag använda samma däck två gånger, jag vänder helt enkelt på det så att det som är slitet hamnar åt andra hållet och man får åter igen bra grepp. Skillnaden mellan ett bra däck och ett dåligt däck är större än många tror och körupplevelsen blir helt annorlunda om man har ett bra grepp mot underlaget. Tänk på att använda bra verktyg när du byter dina däck, det finns risk för att man skadar fälgarna om man använder verktyg som inte är anpassade för jobbet.

27 nov 2016

Prenumerera gärna på mitt nyhetsbrev:

Gilla mig på Facebook:

Senaste inläggen:

För många motorcykelentusiaster i södra Sverige var Oves Motor i Olofström ett välkänt företag. De sålde motorcyklar och tillbehör samt hade en verkstad med samma typ av inriktning. I juni 2014 lämnade de dock in en konkursansökan. Enligt Sydöstran.se berodde detta på att de inte klarade av att betala sina skulder.

Sedan 1966 så har Oves Motor funnits i Olofström, Blekinge. Efter att ha satts i konkurs köptes företaget upp av Birger Rommedahl, mc-entusiast och ekonomisk konsult. Han valde att ta med sig företaget till Färjestaden på Öland eftersom han själv bor där. Rommedahl hade som plan när han övertog företaget att Oves Motor skulle gå tillbaka till sina rötter och efterlikna det det en gång var. Oves Motor finns på Facebook.

Vi hänvisar även till Nordendäck för allt som rör MC-däck och till Lidingö Rostskydd för rostskydd och rostlagningar. Du kan även hitta dina friktionsdäck på ABSWheels.

Idag handlar ovesmotor.se fortsättningsvis om bilar, MC och allt som hör till, även om bloggen inte längre har något med företaget Oves Motor att göra.